Prova på att leva med diabetes

Vill du förstå mer hur det är att leva med diabetes? Kanske jobbar du med personer med diabetes i din tjänst, bara behöver en bättre förståelse för en kollega eller har anhöriga som har diabetes. En notering bara, är du förälder till ett barn med diabetes, jag tror att du vet hur det är och är ofta den som gör en stor del av arbetet med diabetesen.

Det jag skriver passar som vanligt bäst in på insulinbehandlad diabetes, jag har ingen egen erfarenhet av att leva med kostbehandlad diabetes.

* Anteckna ALLTID hur mycket kolhydrater du äter, notera detta i valfri app eller anteckningsbok, före din måltid. Beräkna insulindosen genom att dela med din insulinkvot.
Så får du reda på hur mycket jobb det är att beräkna insulindosen.

* Vid slumpmässigt tillfälle under dagen, glöm allt det du håller på med. Lättare sagt än gjort, . Gör det oavsett om det på arbetstid, är på ett viktigt möte, eller idrottar.
Så får du känna hur det är att plötsligt få lågt blodsocker, som du inte har fått nån förvarning om.

* Bär ALLTID med dig, 1 paket dextrosol, en energibar, en insulinpenna, en kanyl till insulinpumpen, insulinpumpen med en slang till kanylen i magen och en blodsockermätare. Har du inte tillgång till dessa saker så försök hitta nåt i liknande storlek och bär med det. Om du går ut på ett träningspass kan du skippa pennan och ev energibaren (om passet är under 1 timme). Men glöm absolut inte dextrosolen!
Så får du en känsla av varför diabetiker nästan alltid har väska med sig.

* Ha alltid 2 timmars framförhållning till ett träningspass när du ska träna, eller en promenad du ska ta, om du vill ha kortare framförhållning än det, ät 1 banan innan (eller två äpplen). De två sista timmarna innan träningspasset får du inte äta något med kolhydrater eller drick dryck med kolhydrater i.
Så får du förstå hur det är att behöva planera allting noggrant (även vanlig promenader, tex spontana på lunchrasten)

Det slutliga testet utförs genom att någon i din närhet förhör dig utifrån följande frågor:
– Vad åt du i onsdags?
– Hur mycket frukost åt du i fredags?
– Hur hårt tränade du förra veckan?
… osv

Du får naturligtvis använda dina anteckningar.